Erzberg 1976 - 1978 |
ÖBB Eisenerz - Präbichl - Vordernberg |
![]() Det var en dampdrevet normalsporet tandhjulsbane, som transporterede jernmalm fra byen Eisenerz over passet ved Präbichl til Vordenberg, hvorfra så normale ellokomotiver førte malmtogene videre til stålværkerne ved Leoben. Jeg besøgte denne interessante bane i 1976, 1977 og 1978. Derved oplevede jeg både fuld dampdrift og omstillingen til ren dieseldrift uden brug af tandstangen. Landevejen mellem Eisenerz og Präbichl gik tidligere - ligesom jernbanen, bare på den anden side af bjerget - rundt om selve Erzberg, men efterhånden som bjerget blev gravet væk, måtte man bygge en ny vej mellem de to byer. Jeg besøgte banen en sidste gang i 1994, men da kørte ikke længere tog på strækningen. ![]() Umfang sowie auch den beginnenden Umstellung zu Zahnstangenloser Dieselbetrieb. Leider war bei meiner ersten Besuch schon der alte Landstrasse über den Erzberg nicht mehr vorhanden. Dafür hatte man ein neuer tollkühnen Landstrasse zwischen Eisenerz und Präbichl gebaut. Bei meinem nächsten Besuch in 1994 war der Bahnbetrieb völlig aufgehört. ![]() In 1976 it was all steam, but eventually the diesels soon took over. Fron Eisenerz ore train ran northworth to Linz and southworth via Erzbergbahn to Leoben. From Vordernberg the trains were drawn by electrics. The old road over Erzberg was no longer present, as most of the iron mountain had vanished into the smelters. A new spectacle road had been built, but was in my eyes not that interesting as the old one. As I revisited the area in 1994 there was no longer any traffic on this railway line. |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
20 81 ÖBB 602 1 051-3 •Fd-z |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
Næste side >>>> |