Private firmaers vogne
Denne gruppe vogne kan mest praktisk deles op i FAF's vogne og de øvrige firmaers
vogne. Der skal nok være nogle vogne, som ikke bliver nævnt, simpelthen fordi man
ikke har kendskab til deres eksistens. Til gengæld nævnes både udlejede og solgte
vogne. Vognkasser (uden hjul/undervogn), som er solgt som skure, nævnes ikke.
FAF - Fyns Andels Foderstofforretning
Fyns Andels Foderstofforretning lejede fra DSB i 1967/1968 ialt 35 •Gklm, hvoraf man
kender numrene på de 34:
1117 027, 038, 046, 057, 090 = 5 stk med Hik-G og skruebremse
1117 252, 295, 420, 502, 506 = 5 stk med skruebremse
1118 004, 036 = 2 stk med Hik-G og Hbr
1118 148, 178, 179, 195, 201, 209, 248, 305, 319, 462, 465, 468, 487, 531, 542, 557,
1118 606, 681, 708, 770, 776, 783 = 22 vogne med Hbr
Vognene anvendtes til transport af sækkevarer mellem Odense, Svendborg og for-
skellige afdelinger rundt omkring på Fyn, herunder Ærøskøbing. De første vogne var
fortsat brune, men dog beskiltet med fortløbende numre. Dette medførte, at enkelte
vogne, som indgik i værkstedet for reparation, blot blev udrangeret, da de ikke særskilt
var registreret i DSB's vognkartotek som værende udlejet. Men i perioden 1967-1972
blev 30 af de oprindelige vogne malet blå med store FAF-bogstaver på siderne, hvor-
efter de lettere kunne udskilles fra normale vogne ved værkstedsbesøg.
1970 anskaffedes to vogne, 1117344 og 1117360, som ombyggedes til transport af
løsvarer fra Svendborg til Ærø, kaldet vogn A hhv vogn B. Disse to blåmalede vogne
var særligt
udsmykket med store reklameskilte på gavlene.
En vogn (1117454) tilkom i 1971 og to mere i 1972 (1118454 og 1118455), sandsyn-
ligvis som erstatning for tidligere udrangerede vogne.
Altså ialt 40 vogne frem til 1972, hvor 33 blåmalede vogne fik tildækket deres DSB-
numre
med nye FAF-skilte med (nye) fortløbende FAF-numre fra 1 til 33. De to løs-
varevogne hed fortsat A hhv B. Først i 1974 blev vognene så også registreret i DSB's
vognkartotek som "anvendes af FAF til lokale transporter".
Alle 35 tilbageværende vogne blev udrangeret i 1975 pånær FAF A, som først udgik
i 1976.
HJ.0768 - FAF 1118148 •Gklm. m.fl. mymalede vogne i Svendborg 1968 © Mogens Holsted Larsen.
- påskrifterne er påsat efter at vognene er opmalet i FAF's design.
FAF's vogne opstillet efter deres lokale numre fra 1971:
Vogn nr | stelnr | udstyr | tara | bemærkninger | tilg. | ex | udg. | skæbne | |
FAF 1 | 36848 | Hbr | 8900 | 1967 | 1118 148 | 1975 | udr | ||
FAF 2 | 37780 | Hbr Hik-G | 9600 | 1967 | 1118 004 | 1975 | udr | ||
FAF 3 | 37305 | Hbr | 8900 | 1967 | 1118 305 | 1975 | udr | ||
FAF 4 | 36693 | Hbr | 8900 | 1968 | 1118 776 | 1975 | udr | ||
FAF 5 | 37082 | Hbr | 8900 | 1968 | 1118 542 | 1975 | udr | ||
FAF 6 | 37812 | Hbr Hik-G | 9800 | 1967 | 1118 036 | 1975 | udr | ||
FAF 7 | 37938 | Hbr | 9000 | 1967 | 1118 708 | 1975 | udr | ||
FAF 8 | 36901 | Hbr | 8800 | 1967 | 1118 201 | 1975 | udr | ||
FAF 9 | 36895 | Hbr | 8800 | 1968 | 1118 195 | 1975 | udr | ||
FAF 10 | 37122 | Sbr | 9700 | 1967 | 1117 506 | 1975 | udr | ||
FAF 11 | 37118 | Sbr | 9600 | 1967 | 1117 502 | 1975 | udr | ||
FAF 12 | 36764 | Sbr | 10100 | cylinderpuffere | 1971 | 1117 454 | 1975 | udr | |
FAF 13 | 37595 | Sbr | 9800 | 1968 | 1117 295 | 1975 | udr | ||
FAF 14 | 36879 | Hbr | 10000 | 1968 | 1118 179 | 1975 | udr | ||
FAF 15 | 37757 | Sbr Hik-G | 10200 | 1968 | 1117 057 | 1975 | udr | ||
FAF 16 | 37727 | Sbr Hik-G | 9900 | 1968 | 1117 027 | 1975 | udr | ||
FAF 17 | 37071 | Hbr | 9000 | opr FAF nr 17 (1968) | 1968 | 1118 531 | 1975 | udr | |
FAF 18 | 37911 | Hbr | 8900 | 1968 | 1118 681 | 1975 | udr | ||
FAF 19 | 37738 | Sbr Hik-G | 9800 | 1968 | 1117 038 | 1975 | udr | ||
FAF 20 | 37487 | Hbr | 8900 | 1968 | 1118 487 | 1975 | udr | ||
FAF 21 | 37836 | Hbr | 9000 | 1968 | 1118 606 | 1975 | udr | ||
FAF 22 | 37454 | Hbr | 9000 | 1972 | 1118 454 | 1975 | udr | ||
FAF 23 | 37746 | Sbr Hik-G | 9900 | 1968 | 1117 046 | 1975 | udr | ||
FAF 24 | 37455 | Hbr | 8700 | 1972 | 1118 455 | 1975 | udr | ||
FAF 25 | 36730 | Sbr | 9700 | 1968 | 1117 420 | 1975 | udr | ||
FAF 26 | 37465 | Hbr | 8800 | 1968 | 1118 465 | 1975 | udr | ||
FAF 27 | 36700 | Hbr | 9000 | 1968 | 1118 783 | 1975 | udr | ||
FAF 28 | 38000 | Hbr | 9100 | 1967 | 1118 770 | 1975 | udr | ||
FAF 29 | 37468 | Hbr | 9000 | 1968 | 1118 468 | 1975 | udr | ||
FAF 30 | 36909 | Hbr | 9000 | 1968 | 1118 209 | 1975 | udr | ||
FAF 31 | 37172 | Hbr | 8900 | opr FAF nr 26 (1971) | 1968 | 1118 557 | 1975 | udr | |
FAF 32 | 37462 | Hbr | 8900 | 1968 | 1118 462 | 1975 | udr | ||
FAF 33 | 36988 | Sbr Hik-G | 9900 | 1968 | 1117 090 | 1975 | udr | ||
- - | 37552 | Sbr | ? | opr FAF nr 4 (1971) | 1967 | 1117 252 | 1973 | udr | |
- - | 36878 | Hbr | ? | opr FAF nr 3 (1968) | ? | 1118 178 | 1974 | udr | |
- - | 36948 | Hbr | ? | 1967 | 1118 248 | 1973 | udr | ||
- - | 37319 | Hbr | ? | 1967 | 1118 319 | 1972 | udr | ||
- - | ? | ? | ? | ? | |||||
FAF A | 37644 | Sbr | ? | 1970 | 1117 344 | 1976 | udr | ||
FAF B | 37660 | Sbr | ? | 1970 | 1117 360 | 1975 | udr |
HJ.0823 - 1118178 •Gklm = FAF 3, farve formentlig brun (?). Tommerup 4.03.1968 © J. Guldbæk-Christensen<
HJ.0991 - 111853l •Gklm = FAF 17, farve ukendt, Ringe 4.03.1968 © J. Guldbæk Christensen
HJ.0020 - FAF 1118305 •Gklm i endegyldigt blåt design, Middelfart 3.11.1967 © J. Guldbæk Christensen.
- påskrifterne er tilpasset FAF's design.
HJ.0642 - 1117252 •Gklm = FAF 4, Svendborg 3.07.1971 © Per Topp Nielsen.
HJ.1033 - 1118557 •Gklm = FAF 26 - senere FAF 31 (uden DSB-nr), Svendborg 3.07.1971 © Per Topp Nielsen.
HJ.1039 - FAF 33 ex 1117090 •Gklm med Hik-G og skruebremse, Svendborg 31.03.1974 © Per Topp Nielsen.
HJ.0464 - FAF B ex 1117360 •Gklm, med cylinderpuffer og skruebremse, Svendborg 31.03.1974 © Per Topp Nielsen.